söndag 30 oktober 2016

När klär ni granen?

Ja nu närmar det sig jul, äntligen :) då dyker samma fråga upp varje år. När klär ni granen?
När jag var liten klädde vi alltid kvällen innan julafton och den traditionen levde vidare när jag blev lite äldre,iaf i några jular till. Det verkar som att det är många som har samma tradition och de håller stenhårt på den,kvällen innan och aldrig tidigare.


När jag blev äldre och flyttade hemifrån så började jag fundera på det där och ja varje jul funderar jag på samma sak. Varför klä granen kvällen innan julafton?! Man vill väl njuta av granen och känna spänning och förväntan. För mig är julen över så fort det varit julafton,ja lite kan sitta i under juldagen och annandagen. Nu har jag visserligen oftast julgranen uppe lång tid efter, pga att jag älskar julgranen och tycker det är jobbigt och tråkigt att plocka ner den.
Men egentligen hade jag likväl kunnat ta bort den i mellandagarna.
Jag vill ha jul innan jul,längta till julafton, inte ha jul efter julen,hänger ni med hehe.
Så vi började tumma på det där och klädde några dagar innan julafton, sen en v,sen blev det två v innan. Nu funderar jag på att klä redan vid 1 advent.  :)

När klär ni er gran?

4 kommentarer:

  1. Så länge vi hade riktig gran tog vi in den till Lucia, då höll den nätt o jämnt till 20:edagknut (ibland blev den väääldigt mycket barr när man klädde av den ;)) Men de sista två åren har vi haft konstgjord gran o då tar jag in den direkt efter första advent. Vi har adventsfika fösta advent med massor av folk, så då får granen inte riktigt plats. Annars skulle jag tagit fram den till första advent. Jag vill ha allt framme hela december så att man kan njuta. Som du säger, det är ju innan jul man vill känna stämningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja har man riktig gran kan det ju bli problem att ta in för tidigt. Vi hade det ett år men blev galen på alla barr haha. Ja men då låter jag ju inte helt galen då om jag tar fram tidigt :) kul att du med gör det :)

      Radera
  2. Jag vill ha min (riktiga/äkta) gran på plats till Lucia allra senast; kanske redan till Nobel. Jag vill DEFINITIVT njuta av den INNAN julaftonen; sedan är ju liksom julen över på en gång...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är den det, så känner verkligen jag med :) Bättre tidigare, så så får det bli nu :)

      Radera