söndag 11 oktober 2015

Oktobers Julutmaning Dag 11

Dag 11 –  Ditt favorit-julgodis att göra själv + recept

Åhh jag är ju så tråkig för jag gillar inte julgodis så mycket =/ Varken ischoklad, tryffel, rocky road går ner, knäck skulle jag väl kunna äta men absolut inget jag behöver på julen el någonsin för den delen haha

För ett par år sen så fick jag nåt jäkla sug efter att göra julgodis, gjorde en massa, tyvärr minns jag inte allt, men sambon gillar Ischoklad så det blev det och rischoklad, och de med cornflakes, nån variant av rocky road (Utan nötter)kola, fudge osv *S*

Chokladfudge är ju ganska gott så här kommer recept =)



Bild lånad från ICA


Recept: 

     3 dl vispgrädde
  • 3 dl strösocker
  • 1 msk smör
  • 1 msk ljus sirap
  • 3 msk kakao
  • 1 krm salt

    1. Blanda grädde, socker, smör och sirap i en vid, tjockbottnad kastrull. Koka upp och låt koka på medelvärme till 125˚C, ca 25 minuter. Rör då och då.
    2. Tillsätt kakao och salt. Häll smeten i en bakpappersklädd form, ca 25 x 10 cm. Låt stelna och skär i ca 20 bitar (för 1 sats).

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar