måndag 14 november 2016

Regler,traditioner,alla gör som de känner för

Senaste veckorna har jag sett flera inlägg per dag om julpyntning på facebook. Många undrar,har ni julpyntat? Har ni tagit in granen? Kan jag julpynta nu? När får man julpynta? Osv...

Men jag förstår inte riktigt,får julpynta,jag tycker man får julpynta precis när man vill. Om man så vill ha tomtar hela året så får man väl det. Finns väl Inga regler om julpynt.
Vissa menar att det är förbjudet innan 1 advent. Man ska absolut inte ändra traditioner.
Men alla har väl egna traditioner, vad säger att en persons tradition är rätt?!
Vissa menar att ni som pyntar så tidigt ni missar ju all väntan och längtan och så är ni trötta på julen i mellandagarna och vill kasta ut den. Så därför hävdar många att man ska klä granen kvällen innan julafton.
Det blir fel att säga så tycker jag för om jag går till mig själv så vill jag längta till julen och mysa inför julen tillsammans med julsakerna framme. Jag vill se granen stå där när jag dricker glögg,ser julfilmer och spelar julmusik.
För mig är julen slut efter julafton och magin försvinner. Nu har jag ändå sakerna kvar till tjugonde knut men jag hade kunnat ta bort direkt efter julafton.
Om jag skulle ta fram gran och tomtar kvällen innan julafton så skulle bara den riktiga magin finnas 1,5 dag. Men om andra vill ha det så så är det helt ok.
Jag tycker inte det finns rätt och fel,inga regler och alla har egna traditioner. Så pynta när ni vill och njuuut och plocka bort det när ni vill :)



2 kommentarer:

  1. Håller helt med dig! Det hade varit så tråkigt att gå igenom hela december utan julpynt bara för traditions skull!

    SvaraRadera